Blok #1
Przygotowanie do wystąpień - metodyka
Podczas warsztatów tworzę warunki, pozwalające na rozwinięcie umiejętności związanych z odpowiednią selekcją treści prezentacji bądź wystąpienia. Nie jestem zwolenniczką stosowania „trików psychologicznych”, które w teorii mają wywołać u rozmówców określone emocje czy wrażenia. Opieram się na praktycznych rozwiązaniach, które w istocie poprawiają sposób formułowania wypowiedzi czy też wyraźnie wpływają na odbiór mówcy przez otoczenie. W mojej ocenie udane wystąpienie jest sumą formy i treści – podczas szkoleń czy warsztatów poświęcam im równie dużo uwagi.
Natomiast pierwszy etap warsztatów dedykowany jest przygotowaniu do wypowiedzi. Podpowiadam uczestnikom, w jaki sposób opracować wystąpienie, by było dostosowane do charakteru rozmowy czy spotkania, na co zwrócić uwagę przed prezentacją oraz co zaakcentować w jej trakcie. Odpowiednio wnikliwe przeanalizowanie tematu nierzadko jest kluczem do sukcesu – nie tylko pozwala nam zbudować rzeczową, staranną i odpowiednio złożoną wypowiedź, ale też dodaje nam pewności – czy to przed kamerą czy w trakcie prezentacji.
Blok #2
Komunikacja niewerbalna
Po zrealizowaniu bloku dotyczącego przygotowania wypowiedzi, przechodzimy do części poświęconej komunikacji niewerbalnej, a w szczególności mowie ciała. W ramach warsztatów wspomniane zagadnienia omawiam przede wszystkim pod kątem jak najbardziej użytkowym, dlatego też koncentruję się m.in. na zachowaniach pożądanych – i nieco mniej pożądanych – podczas wypowiedzi udzielanych na stojąco i na siedząco, na gestykulacji i sposobach na jej opanowanie oraz zarządzaniu stresem. Ponadto, o ile uczestnik zainteresowany jest wystąpieniami medialnymi, omawiamy również pracę z mikrofonem i kamerą.
Blok #3
Rdzeń warsztatów: realizowanie scenariuszy
Kolejnym punktem programu jest rdzeń warsztatów, czyli realizowanie scenariuszy. Zgodnie z zapowiedzią z poprzednich akapitów, uczestnik w ramach ćwiczeń przygotowuje wystąpienia o określonej formie i tematyce, które są nagrywane, a następnie poddawane wspólnej analizie. Uczestnik testuje konkretne modele i zachowania, porównuje je i decyduje, które z nich sprawiają, że wypada korzystniej. Ponadto ocenia, które z jego nawyków pozytywnie wpływają na odbiór wystąpienia, a które osłabiają przekaz.
Blok #4
Jak radzić sobie z tym, czego nie możemy przewidzieć?
Podczas każdego wystąpienia zdarzają się elementy losowe, takie jak pytania, komentarze czy polemiki, na które należy właściwie reagować. Oczywiście trudno być przygotowanym na każdy scenariusz, jednak istnieją sposoby na to, by zminimalizować szkody wynikające z niespodzianek, na które nie byliśmy gotowi. Bez względu na to, czy są to pytania, na które nie znamy odpowiedzi czy też nie do końca przychylne komentarze.
Tego rodzaju techniki nie tylko chronią mówcę przed ewentualnymi uszczerbkami na wizerunku, ale też zwiększają jego pewność siebie – łatwiej podejść do trudnego zadania ze świadomością, że znamy sposoby na to, by wybrnąć z niemal każdej kłopotliwej sytuacji.
Twoje nowe możliwości
Finalny etap warsztatów to nie tylko analiza zdobytych umiejętności, ale też opracowanie ćwiczeń, które pozwolą je utrwalić i rozwinąć. Praca nad wizerunkiem nie kończy się przecież tuż po wyjściu z sali szkoleniowej.
W ramach programu podpowiadam, w jaki sposób poszerzyć nowe kompetencje, ale też opracowuję strategię rozwoju, która służy jako mapa kierunków na dalszej drodze do wykreowania profesjonalnego wizerunku. Klienci mają różne potrzeby i cele, dlatego też udzielane im rady nigdy nie są powtarzalne i sztampowe. Każdego uczestnika traktuję indywidualnie, a wszelkie sugestie zawsze dobieram w oparciu o analizę jego predyspozycji i umiejętności. Klient może też liczyć na wsparcie po zakończeniu warsztatów.