Ewa Łukomska

Doradztwo: wystąpienia medialne

Przesuń w dół
Wiele osób zainteresowanych rozwojem umiejętności w zakresie wystąpień – przede wszystkim medialnych – zdobyło już spore doświadczenie. Niektórzy mają wrodzone wyczucie, co do tego, jakie zachowania są dopuszczalne przed kamerą i czego oczekują odbiorcy. Inni potrzebują drobnych wskazówek, by ich prezentacje stały się bardziej świadome i lepiej dostosowane do warunków, które narzuca obiektyw.

Proponowany przeze mnie program skierowany jest do tej drugiej grupy, która – choć radzi sobie dobrze – chciałaby uzyskać bezstronną opinię na temat pozytywnych aspektów swoich wypowiedzi i elementów, które wymagają poprawy. Dlatego też w mojej ofercie znalazł się skrócony blok poświęcony wyłącznie tematyce prezentacji w mediach. Jest on skoncentrowany na analizie dotychczasowych wystąpień oraz praktycznych ćwiczeniach pozwalających podkreślić mocne strony wypowiedzi oraz pozbyć się mniej pożądanych nawyków.

Prezentacje, wywiady, konferencje. Analiza nagrań.

Doradztwo w zakresie wystąpień medialnych przynosi najlepsze efekty, gdy mamy do dyspozycji nagrania, podczas których klient publicznie zabierał głos. Takie materiały są doskonałym źródłem informacji na temat jego predyspozycji: pozwalają zauważyć pewne tendencje, nawyki i przyzwyczajenia, które można rozwinąć – bądź wyeliminować.
Jeżeli klient nie dysponuje podobnymi nagraniami, materiały, na których oparte zostaną kolejne elementy programu, można z powodzeniem przygotować podczas spotkania. W takiej sytuacji otrzyma on klika zadań w formie wypowiedzi przed kamerą – następnie wspólnie obejrzymy i przeanalizujemy nagrania krok po kroku.
Tego rodzaju praktyka pozwala ocenić, z jakimi elementami wystąpień uczestnik radzi sobie najlepiej, a które przysparzają mu nieco trudności. Ponadto obejrzenie nagrań z własnymi wypowiedziami pozwala klientowi spojrzeć na swoje wystąpienia krytycznym okiem – dzięki temu ma większe szanse na dopracowanie prezentacji i świadome podkreślenie bądź skrycie jej konkretnych części.
Nagrania są także doskonałą podstawą do opracowania niezbędnych wskazówek i sugestii: dotyczących zarówno formy, jak i treści wypowiedzi. Ich zasadność oraz celność sprawdzimy jeszcze podczas spotkania, ale o tym za chwilę.

Doradztwo wizerunkowe

Blok obejmujący doradztwo w kwestii wystąpień medialnych zawiera także ćwiczenia, które umożliwiają wdrożenie otrzymanych wskazówek i pewnego rodzaju przetestowanie ich w praktyce.

Twoje nowe umiejętności

Ćwiczenia składają się z kilku elementów, a każdy poświęcony jest określonym zagadnieniom, które przeprowadzają uczestnika przez proces formułowania wystąpienia od jego przygotowania, poprzez właściwą wypowiedź, na zarządzaniu stresem kończąc.

Przygotowanie do wystąpień

Polega na usystematyzowaniu elementów, które należy ułożyć jeszcze zanim staniemy przed kamerą. Zazwyczaj kluczem do spójnej wypowiedzi jest jej odpowiednie zaplanowanie, rozpisanie struktury, która pozwoli nam poruszyć wszelkie aspekty zagadnienia. Poza tym istotne jest również określenie clue naszej prezentacji – czyli pewnego rodzaju myśli przewodniej, która ma przedrzeć się do świadomości odbiorców. Taka myśl powinna być właściwie zaakcentowana, ale i stosownie obudowana mniej istotnymi informacjami.

Praca z mikrofonem i kamerą

Praktyczną strona wystąpień. Oczywiście profesjonalny operator z pewnością poradzi sobie z technicznymi zagadnieniami – choćby ustawieniem kadru i zapewnieniem niezakłóconego dźwięku – istnieją jednak elementy, nad którymi musimy czuwać sami. Nawet tak pozornie trywialna kwestia, jak patrzenie w odpowiednim kierunku – są nagrania, w trakcie których lepiej patrzeć na dziennikarza zadającego pytania, ale i takie wypowiedzi, których udziela się patrząc w obiektyw. Różnica pozornie jest symboliczna, ale ma ogromny wpływ na to, jak materiał odbierze publiczność.

Podstawy komunikacji niewerbalnej

W stresujących sytuacjach, do jakich z pewnością można zaliczyć wystąpienia w mediach, ludzie mają tendencje do przybierania postaw, które dodają im otuchy i poprawiają komfort. Takie postawy nie tyle zdradzają widzom, że mówcy brakuje pewności siebie, co wręcz tworzą wrażenie braku otwartości, a w skrajnych przypadkach – nawet nieuprzejmości bądź nieszczerości. Zachowań, których lepiej unikać, jest więcej – są i takie, które widzowie mogą uznać za pożądane, i takie, które choć kiedyś były modne, lata świetności mają już za sobą (wszyscy pamiętamy „piramidkę” ze stykających się palców). Nasze ciało często niemal autonomicznie forsuje pewien przekaz, który mówca niekoniecznie miał w planach zdradzać. Zdarza się, że mamy trudności z opanowaniem głosu – chcemy oczywiście, by brzmiał pewnie i stanowczo, ale niekiedy po prostu więźnie w gardle, zdradzając nasze zdenerwowanie.

Zarządzanie stresem

Ten popularny w ostatnich latach termin określa nic innego, jak techniki radzenia sobie z przesadnym rozemocjonowaniem. Stres z zasady ma na nas wpływ mobilizujący; jednak jego nadmiar – szczególnie dla mniej doświadczonych mówców – niekiedy okazuje się paraliżujący. Zdenerwowanie można jednak skutecznie opanować; oczywiście nie mam tu na myśli kompletnego pozbawienia emocji, a jedynie powściągnięcie ich i wykorzystanie w efektywny sposób. Istnieją techniki, które pomagają skutecznie zredukować poziom stresu, bez konsekwencji dla naszego wizerunku oraz płynącego z naszych wypowiedzi przekazu. Techniki te są na tyle subtelne, że niewprawne oko nie będzie w stanie ich zauważyć - dostrzeże natomiast efekty, w postaci widocznego opanowania, pewności i stanowczości mówcy, co z pewnością wpłynie pozytywnie na ogólny odbiór wystąpienia.

Właściwa reakcja

Choć skrupulatnie przygotowany plan wystąpienia zawsze ma ogromne znaczenie, nie można pominąć milczeniem sytuacji losowych, na które trzeba umieć właściwie reagować.

PO

PRZED

Nawet w trakcie krótkiego wywiadu może paść pytanie, na które nie znamy odpowiedzi – bądź nie chcemy jej zdradzać. Część dziennikarzy wdaje się z rozmówcami w polemiki, inni decydują się na komentarze. Na każdy z tych wariantów należy być gotowym – i przygotowanym. W bloku poświęconym wystąpieniom medialnym omawiam również tę kwestię – podpowiadam, jak niezauważenie zyskać na czasie czy też odbić przysłowiową piłeczkę, a także jak ukryć zaskoczenie i wybrnąć z innych kłopotliwych sytuacji.

Doradztwo wizerunkowe. Jakie korzyści ze sobą niesie?

Doradztwo w kwestii wystąpień medialnych idealnie sprawdzi się w przypadku klientów, którzy dotąd mieli już doświadczenia z branżą informacyjną. Wielu z nich chce podejść do tematu prezentacji profesjonalnie i zdobyć wiedzę niezbędną, by w ich przekazie widoczna była celowość, a dobór złów nigdy nie był dziełem przypadku. Każdy uczestnik otrzymuje wskazówki i rady, a także wyczerpujący feedback, umożliwiający skuteczną pracę nad doskonaleniem sztuki wystąpień także po zakończeniu szkolenia.

Przygotowany przeze mnie blok pozwala na szczegółowe omówienie najistotniejszych zagadnień prezentacji w mediach – poruszane tematy zawsze są dostosowane do potrzeb uczestnika, a proponowane ćwiczenia odzwierciedlają sytuacje, które spotyka on na co dzień. Zajęcia dają możliwość rozwinięcia umiejętności, które ułatwią udzielanie precyzyjnych i przemyślanych wypowiedzi, ale i zdobycia wiedzy pozwalającej na świadome kreowanie określonych wrażeń, co również ma ogromne znaczenie dla profesjonalnego wizerunku.

Formularz kontaktowy